هجدهمین نمایشگاه الکامپ در حالی به روزهای برگزاری خود نزدیک میشود که شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی به رغم تلاشهای اتاق بازرگانی و سازمان فناوری اطلاعات، همچنان با محاسبه ارز مرجع برای حضور در این نمایشگاه مخالفت است.
اگرچه در اولین ساعات شروع ثبت نام در نمایشگاه، از مراجع رسمی و غیر رسمی خبر رسید که همه ۱۷ هزار متر فضای نمایشگاه یک ساعته به فروش رفته است اما گفته های مسئولان در نشست خبری الکامپ که در محل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران برگزار شد، خلاف این ادعا را ثابت کرد.
حضور دستگاههای دولتی در الکامپ هجدهم الزامی نبوده بلکه به صورت دعوت و ارائه تسهیلات انجام شده و هزینههای حضور در سالن نیز توسط دستگاهها پرداخت میشود.
هدف الکامپ ایجاد بازار صرف نیست؛ بلکه علاقهمندیم مانند اکثر نمایشگاههای مطرح دنیا در حوزه IT آخرین دستاوردهای حوزه فناوری اطلاعات یا دستاوردهای در حال ورود به بازار را به نمایشگاه بگذارد.
متاسفانه بیشترین بهره برداری را از این طرح وارد کنندگانی می کنند که رایزنی هایشان یا بطور کامل در بخش ریالی شرکت می کنند و یا درصد کمی را به صورت ارزی پرداخت می کنند که این اتفاق باعث فساد در برگزاری نمایشگاه می شود.
دراین جلسه که با حضور معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری، نمایندگان وزارت صنعت و معدن، وزارت ارتباطات و برخی دیگر از دستگاه های دولتی در هفته آینده برگزار خواهد شد موضوع حضور دستگاه های دولتی مورد نظر و نحوه ارایه دستاوردهای آنها در هجدهمین دور نمایشگاه بین المللی الکترونیک ، کامپیوتر و تجارت الکترونیکی بررسی خواهد شد.
در نمایشگاه جیتکس از همین امسال امکان ثبت نام برای سال آینده وجود دارد اما در مورد الکامپ، متقاضیان کمتر از یک ماه فرصت دارند تا کلیه مراحل ثبت نام، رزرو، جانمایی و غرفه سازی را طی کنند.
برای شرکت هایی که باید در بخش ارزی شرکت کنند، هزینه های نمایشگاه از سال گذشته تا امروز بیشتر از سه برابر شده است و این مسئله عملا مانع اصلی بر سر راه حضور شرکت ها به شمار می رود.
در کنار همه این مشکلات، موضوع قدیمی ای که پرونده اش هرساله همزمان با الکامپ باز می شود و بی نتیجه دوباره مختومه میشود، موضوع ایجاد نمایشگاه مجازی الکامپ است. هر سال مجری جدید برگزاری به صرافت عملی کردن این داستان تکراری و البته دهان پر کن می افتد تا بلکه حداقل برای یکبار هم که شده نمایشگاه مجازی الکامپ قبل از برگزاری افتتاح شود و به سرانجام برسد.
برای یکبار هم که شده سازمان بازرسی کل کشور روند برگزاری نمایشگاه در این ۱۷ دوره را بررسی کند تا ببینند در دوره شانزدهم که سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور متولی برگزاری بود، کمترین اشتباهات و ضعف ها رخ داد بطوریکه اعراب از وجود رقیبی برای جیتکس احساس خطر کردند.
متاسفانه هر سال مجری برگزاری به سبک، روش و سلیقه خود عمل می کند و شرکت ها مجبور هستند هر سال خود را با مجری تازه وارد همسو کنند و این مسئله انرژی زیادی از آنها تلف می کند.
فضای نمایشگاه امسال ۱۷هزار متر در نظر گرفته شده در حالی که سال گذشته ۲۳ هزار متر بوده و این خود یک معضل بزرگی است که باعث شد در ساعات اولیه جانمایی که روز شنبه ۲۰ آبان صورت گرفت ۹۰ درصد فضاها توسط متقاضیان ثبت و جانمایی قطعی شده و برخی از دوستان هم از حضور در نمایشگاه امسال جا ماندهاند باشیم.
هدف ما برگزاری خوب و با کیفیت نمایشگاه است و اعتقاد داریم نباید نرخ ارز برگزاری با کیفیت نمایشگاه را تحت تاثیر قرار دهد و امیدواریم با این تمهیدات، شرکت های خارجی را در نمایشگاه الکامپ ببینیم.
کلیه دستگاههای دولتی براساس حکم معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهوری موظف شدند تا آخرین خدمات الکترونیکی خود را در نمایشگاه الکامپ هجدهم ارائه کنند.
ثبت نام قطعی شرکت ها در نمایشگاه الکامپ هجدهم به صورت همزمان و آنلاین در وب سایت رسمی الکامپ به نشانی آغاز می شود و متقاضیان باید پس از تکمیل مرحله پیش ثبت نام، در این مرحله هزینه غرفه ها را بپردازند تا قطعیت حضور آنها در این نمایشگاه رسمیت یابد.